- Miért hajózol tizenöt év után új fedélzetre?
- Immár másfél éve Kaposvárott dolgozom, időről
időre mindenkinek szüksége van új kihívásokra. A napi rutin, a megszokás
elaltathatja, kényelmessé teheti az embert, mégpedig úgy, hogy ő maga
ezt észre sem veszi. Olyan helyzeteket kell tehát teremteni, amikben ha
akarod, ha nem, meg kell újulnod. A Bárkával nem szakadt meg a
kapcsolatom, az ott dolgozók többségével jó a viszonyom, és
vissza-visszajárok, hiszen két rendezésem - Mulatság, Nehéz - továbbra is műsoron van, és ha csak tehetem, nézem-javítgatom ezeket az előadásokat.
...- Kaposvár nagy múltú, erős és összeszokott színházi közeg. Van benned félsz? Nehéz helyzetben van ilyenkor egy rendező? Lehet a nyolcvanas évek "Kaposvárja" után még robbantani?
- Egy rendező mindig nehéz helyzetben van, ha
komolyan veszi a dolgát. Segítséget éppen azoktól a társaktól kap, akik
szintén komolyan veszik a dolgukat. Márpedig Kaposvárott nagyon tudnak
dolgozni - ez mind a színtársulatra, mind a műszakra érvényes. A
nyolcvanas évek Kaposvárját pedig nem lehet visszahozni. A színház
jelentősége ma jóval kisebb, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
- A Pityu bácsi fiában (Háy János drámája, amit évekkel ezelőtt rendeztél) vetődik fel a nagy kérdés, hogy vidék vagy város... Elcsábíthatók a nézők Budapestről?
- A válaszom összefügg az előbb mondottakkal.
Örülünk, ha a fogyasztói társadalom gazdag kínálata közepette (aminek
vannak jó és rossz oldalai), valamint a pénztelenség és igénytelenség
korában meg tudjuk tartani a kaposvári és Somogy megyei nézőinket.
Szomorú ezt olyankor tapasztalni, amikor egy-egy nagyszerű előadás tűnik
el a „süllyesztőben". Néhány napja volt például az Éjjeli menedékhely utolsó előadása - hiszen kijátszottuk a bérletet. Márpedig Valló Péter
rendezése gyönyörűen felmutatta a jelenlegi kaposvári társulat erejét,
ugyanez az előadás Budapesten éveken át műsoron lenne. A Stúdióban
bemutatott Vaknyugatnak jobb sorsa lehet, mert a Thália
Színházzal együttműködésben készült. Azt is igazolhatja, hogy a jövő
útja a színházak együttműködése lehet. Ez persze stúdió-előadások
esetében jóval könnyebb: két díszlettel és a kevés szereplő
utaztatásával megoldható. Januártól tehát az Arizona Stúdióban is
rendszeresen látható a kaposvári Vaknyugat.
- Miért erre az alapanyagra esett a választásod? A Nyugat hőse (Bárka Színház, 2004) szintén egy ír drámaíró darabja alapján készült. Mi ragad/ragadt meg ebben a kissé tragikomikus irodalomban, amiben a falu, a kocsma és a puska mindig jelen van?
- Amikor ráakadtam McDonagh darabjára, magam sem tudtam, hogy annak előzménye, "ihletője" éppen A Nyugat hőse. Az eredeti, lefordíthatatlan cím, The Lonesome West
tulajdonképpen idézet Synge száz évvel ezelőtti darabjából. A
tragikomédia mindig vonzott, hiszen minden emberi helyzetben jelen van
mindkét lehetőség. Egyszerre sírni és nevetni, állítani és
megkérdőjelezni, igent és nemet is kimondani egy időben - a Vaknyugat
erre tökéletesen alkalmas. Röhejes megváltástörténet, amiben nevetünk
négy mulatságos emberen, miközben riadtan nézzük, hogyan pusztul az
életük. Szóval Vaknyugaton a helyzet tragikomikus.
- Elsősorban az hajt, hogy azt a szerény tudást,
amit így-úgy összeszedtem, még kamatoztatni tudjam. Nagyon későn
"érkeztem be", későn "nőttem fel", ha egyáltalán. De őszintén szólva
így, hatvankét évesen sem gondolom, hogy bármit is "kipipáltam" volna a
világból. Kíváncsi vagyok magamra és másokra. Ezért szervezek
fesztivált, ezért rendezek előadást, és talán még megszületik egy-két
könyv is.
Az írás szerzője Szabó Imola Julianna
A cikk 2012. január 23-án jelent meg a http://fidelio.hu -n.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése