Interjú az Amerikai Ateistákkal
AMERIKAI ATEISTÁK: Mr. Adams, Önről egyszer azt mondták, "radikális ateista". Pontos ez a megfogalmazás?
D. A.: Igen. Azt hiszem, a radikális kifejezést elég lazán használom, inkább csak nyomatékként. Ha az ember úgy jellemzi magát, hogy "ateista", néhányan azt szokták kérdezni, "Nem »agnosztikusra« gondolt?" Ilyenkor meg kell ismételnem, hogy valóban ateistára gondoltam. Tényleg nem hiszem, hogy van Isten – tulajdonképpen meg vagyok róla győződve, hogy nincs Isten (árnyalatnyi különbség) . Nem látok szemernyi bizonyítékot sem, ami azt sugallná, hogy van. Könnyebb azt mondani, hogy radikális ateista vagyok csak azért, hogy jelezzem, komolyan gondolom. Sokat gondolkodtam rajta, és erősen kitartok a véleményem mellett. Vicces, mennyien őszintén meglepődnek, hogy egy vélemény ilyen erősen kifejeződik. Úgy tűnik, Angliában a ködös, semmitmondó anglikanizmustól a ködös, semmitmondó agnoszticizmus felé haladtunk – véleményem szerint mindkettő azt a vágyat fejezi ki, hogy a dolgokról ne kelljen túl sokat gondolkozni.
Aztán az emberek gyakran mondják, "de igazán, csak jobb agnosztikusnak maradni a biztonság kedvéért?" Ez számomra olyan mértékű butaságot és zűrzavart jelent, hogy általában inkább kivonom magam a beszélgetésből, ahelyett, hogy belemélyednék. (Ha kiderül, hogy végig tévedtem, és valójában van Isten, és még az is kiderül, hogy ez a fajta jogászkodós, végig-fogtam-a-kabátgombom, Clintonos kiskapu hatással van rá, akkor úgy gondolom, hogy egyébként sem imádnám.)
Mások azt kérdezik, hogyan is állíthatom, hogy tudom az igazságot. Az a hit, hogy nincs Isten, talán nem ugyanolyan irracionális, arrogáns stb., mint az a hit, hogy van Isten? Erre én több oknál fogva nemmel válaszolok. Először is nem hiszem, hogy nincs Isten. Nem értem, a hitnek mi köze van ehhez. Hiszek vagy nem hiszek a négyéves lányomnak, amikor azt mondja, nem ő csinálta a rendetlenséget a padlón. Hiszek az igazságban és a tisztességes versenyben (bár nem tudom pontosan, hogyan érjük el ezeket másképp, mint hogy folyamatosan próbálkozunk a siker minden lehetséges valószínűségével szemben). Hiszem azt is, hogy Angliának csatlakoznia kellene az Európai Monetáris Unióhoz. Messze nem vagyok egy képzett közgazdász, hogy élénken megvitassam a témát egy hozzáértővel, de az a kevés, amit tudok – egy nagy adag rámenősséggel megtámogatva –, erősen azt sugallja, hogy ez a helyes irány. Nagyon könnyen kiderülhet, hogy tévedek, és ezt tudom. Számomra ezek a legitim területei a hinni szó használatának. Mindazonáltal, úgy gondolom, hogy a szónak sok félreértésért kell felelnie amiatt, hogy páncélként védelmez irracionális véleményeket legitim kérdésekkel szemben. Tehát, nem hiszem, hogy nincs Isten. Mindazonáltal meg vagyok róla győződve, hogy nincs Isten, ami teljesen más hozzáállás, és elvezet a másik indokomhoz.
Nem fogadom el azt a manapság divatos kijelentést, hogy minden vélemény automatikusan annyi tiszteletet érdemel, mint bármilyen azonos és ellentétes vélemény. Az én véleményem az, hogy a Hold kőből van. Ha valaki azt mondja nekem: "Nos, nem volt még ott, ugye? Nem látta a saját szemével, így az én véleményem, hogy norvég hódsajtból van, éppolyan érvényes" – akkor még csak eszembe sem jut, hogy vitatkozzam. Létezik egy olyan dolog, hogy bizonyítási kötelezettség, és Isten esetében, mint ahogy a Hold összetételének esetében, ez radikálisan megváltozott. Régen Isten volt a legjobb létező magyarázatunk, és ma már messze jobbak vannak. Isten ma már nem magyarázat semmire, hanem inkább olyasvalamivé vált, aminek önmagában van szüksége elképesztő mennyiségű magyarázatra. Tehát nem gondolom, hogy a meggyőződés, miszerint nincs Isten, olyan irracionális és arrogáns vélemény, mint a hit, hogy van. Nem hiszem, hogy a két dolog pártatlanul összevethető.
A A: Mikor lett nem hívő, és mi vitte erre a felfedezésre?
D. A.: Nos, ez egy elég elcsépelt történet. Tinédzserként elkötelezett keresztény voltam. A hátteremből adódott. Tulajdonképpen az iskolai kápolnának dolgoztam. Aztán egy nap, tizennyolc éves koromban az utcán sétáltam, amikor meghallottam egy utcai hittérítőt, és kötelességtudóan megálltam hallgatni. Ahogy hallgattam, kezdtem belátni, hogy teljes képtelenségeket beszél, és jobb lenne, ha gondolkoznék egy kicsit rajta.
Ezt egy kissé banálisan adtam elő. Amikor azt mondom, rájöttem, hogy képtelenségeket beszél, a következőre gondolok. Azokban az években, melyeket történelem, fizika, latin, matek tanulásával töltöttem, megtanultam (keservesen) valamit az érvek követelményeiről, a bizonyíték követelményeiről, a logika követelményeiről stb. Tulajdonképpen csak azt tanultuk meg, hogyan szúrjuk ki a logikai tévedések különböző fajtáit, és hirtelen nyilvánvalóvá vált számomra, hogy mintha ezek a követelmények vallási kérdésekben egyszerűen nem teljesülnének. A vallási oktatás során megkértek minket, hogy tiszteletteljesen hallgassunk meg olyan érveket, amelyeket, ha olyan vélemény támogatására terjesztettek volna elő, mint mondjuk, hogy a kukoricatörvényeket miért törölték el akkor, amikor eltörölték, kinevettek volna mint buta és gyerekes és – a logika és a bizonyság kifejezésével élve – egyszerűen hibás érvet. Miért volt ez?
Nos, a történelemben, noha még az események, okok és következmények megértése is értelmezés kérdése, és noha még az értelmezés is sok szempontból vélemény kérdése, mindenesetre azok a vélemények és értelmezések töredékükre fogytak az érvek és ellenérvek megsemmisítő kereszttüzében, és azok, amelyek még mindig állnak, ki vannak téve egy egész újabb kör ténybeli és logikai kihívásnak a történészek új generációjának részéről – és így tovább. Nem minden vélemény egyenlő. Néhány jóval erősebb, kifinomultabb, logikai érvekkel jobban alátámasztott, mint a többi.
Tehát már ismertem és (attól félek) elfogadtam azt a véleményt, hogy a fizika logikája nem alkalmazható a vallásra, hogy ők az "igazság" egy másik fajtájával foglalkoznak. (Ma már azt hiszem, hogy ez süket duma, de hogy folytassam...) Ami ennek ellenére megdöbbentett, az az a felfedezés volt, hogy a vallási elképzelések érdekében felsorakoztatott érvek mennyire gyöngék és buták voltak a történelem mint értelmező és véleményező dolognak az erőteljes érveihez képest. Tulajdonképpen zavarba ejtően gyerekesek voltak. Sosem voltak kitéve annak a fajta nyílt kihívásnak, ami bármilyen intellektuális törekvés bármely más területének normális velejárója. Miért nem? Mert nem állnák ki a próbát. Tehát agnosztikus lettem. És gondolkodtam, és gondolkodtam, és gondolkodtam. De nem volt elég ahhoz, hogy folytassam, így nem igazán jutottam döntésre. Borzasztóan kételkedtem Isten létezésében, de egyszerűen semmiről sem tudtam eleget ahhoz, hogy legyen egy jól működő modellem bármi más magyarázattal arra, nos, hogy az életet, a világmindenséget meg mindent a helyére tegyen. De folytattam, és tovább olvastam, és tovább gondolkodtam. Valamikor a harmincas éveim elején rábukkantam az evolúciós biológiára, egész pontosan Richard Dawkins könyveire, Az önző génre és A világtalan órásmesterre, és hirtelen (azt hiszem, Az önző gén másodszori olvasásakor) minden a helyére került. Döbbenetesen egyszerű koncepció volt, de természetesen az élet végtelen és zavarba ejtő összetettségének adott utat. Amellett a félelemmel vegyes tisztelet mellett, amit bennem keltett, őszintén szólva butaságnak láttam azt a félelemmel vegyes tiszteletet, amiről az emberek a vallásos élmények kapcsán beszéltek. A megértés tiszteletét bármikor a közöny tisztelete fölé helyezném.
A A: A rajongóihoz intézett beszédében utalt ateizmusára ("ez volt azon néhány alkalmak egyike, amikor tényleg hittem Istenben"). Köztudott az ateizmusa a rajongói, a barátai és a munkatársai körében? A barátai és munkatársai körében sokan mások is ateisták?
D. A.: Ez egy kicsit rejtélyes kérdés számomra, és azt hiszem, kulturális különbséget rejt magában. Angliában nem túl jó üzlet ateistának lenni. Azokkal az emberekkel kapcsolatban, akik egy bizonyos véleményt erőteljesen hangsúlyoznak, enyhe aggodalom tapasztalható, míg egy tárgyilagos semmitmondóság esetleg elfogadhatóbbnak tűnik – így az agnoszticizmus preferálása az ateizmussal szemben. És az agnoszticizmustól az ateizmusig való elmozdulás – úgy gondolom – sokkal nagyobb elkötelezettséget igényel az intellektuális erőfeszítés iránt, mint amekkorát a legtöbb ember hajlandó vállalni. De nincs benne igazából semmi üzlet. Sok ember, akiket ismerek és akikkel találkoztam, tudós, és azokban a körökben az ateizmus teljesen normális. Gondolom, azok közül, akiket egyébként ismerek, a legtöbb agnosztikus, és nagyon kevés az ateista. Ha meg kellene próbálnom a barátaim, a családom és a kollégáim között istenhívő embereket keresni, valószínűleg az idősebbek és – hogy teljesen őszinte legyek – az alacsonyabb végzettségűek között keresném őket. Van egy-két kivétel. (Majdnem odatettem – megszokásból –, hogy "tiszteletre méltó kivétel", de ezt valójában nem gondolom.)
A A: Milyen gyakran próbálják meg rajongók, barátok vagy munkatársak "megmenteni" az ateizmustól?
D. A.: Egyáltalán soha. Angliában egyszerűen nincs meg bennünk ez a fajta fundamentalizmus. Jó, talán ez nem teljesen igaz. De (és most iszonyatosan arrogáns leszek) azt hiszem, egyszerűen nem szoktam ilyen emberekkel összefutni, ahogy olyan emberekkel sem szoktam összefutni, akik napközben szappanoperákat néznek vagy a National Enquirert olvassák. És hogyan reagál az ember általában? Nem foglalkozom vele.
A A: Ütközött bármilyen akadályba a szakmai életben az ateizmusa miatt (ateizmussal szembeni vakbuzgóság), és hogyan kezelte ezt? Milyen gyakran fordult ez elő?
D. A.: Még ritkán sem. Ez elképzelhetetlen helyzet.
A A: Szerepel néhány gondtalan utalás a könyveiben Istenre és a vallásra ("kétezer évvel azután, hogy egy fickót rászögeltek egy fára"). Hogyan befolyásolta az ateizmusa az írásait? Hol (milyen jellemekben vagy helyzetekben) fejeződik ki legpontosabban személyes vallási meggyőződése?
D. A.: Engem lenyűgöz a vallás. (Ez teljesen más dolog, mint hinni benne!) Felmérhetetlenül nagy hatása volt az emberi ügyekre. Mi ez? Mit jelképez? Miért találtuk ki? Hogyan működik? Mi lesz belőle? Szeretem folyamatosan piszkálni és birizgálni. Olyan sokat gondolkoztam rajta az évek során, hogy annak a lenyűgözöttségnek muszáj szétáradnia az írásaimban.
A A: Milyen üzenetet küldene ateista rajongóinak?
D. A.: Helló! Hogy vagytok?
Az Amerikai Ateista, 37., No. 1. (az interjút készítette: David Silverman)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése