„Én rég látom a közép s kivált [a] felsőbb
osztályok irányát. Az alku felé mutat”, írta Kossuth már 1860. június
15-én a hazai titkos szervezetnek küldött levelében. Az önkényuralom
válságának elmélyülése, az 1860–1861-ben kibontakozó, a tömegeket
eladdig páratlan mértékben megmozgató nemzeti ellenállás és nem
utolsósorban egy új és közeli olasz–osztrák háború reménye átmenetileg
visszavetette ezt a tendenciát. A nagy háború azonban késett, a magyar
felszabadító küzdelem céljára a román fejedelemségbe küldött hatalmas
olasz fegyverszállítmányt a nagyhatalmak nyomására lefoglalták. Az
itáliai magyar légió és a Garibaldi vezette önkéntesek által indítandó
önálló akciók kalandos terveivel pedig maga Kossuth fordult szembe a
leghatározottabban. Ilyen körülmények között ismét megszaporodtak az
ingadozás jelei.
Kossuth 1861. január 18-án küldött levelében –
miután becsületesen beszámolt a nemzetközi feltételek átmenetinek
ítélt, de kétségtelen rosszabbodásáról – a következő felszólítást
intézte a titkos szervezkedést irányító „magyarországi központi
bizottmányhoz”: „Én nemzetemet szerencsétlenségbe nem sodrom, de ha oly
támaszt szerezhetek, melyről lelkiismeretem megnyugtat, hogy a siker
csak nemzetem akaratától függend, én nem rendelem alá hazám
függetlenségének kilátásait a félakaratú alkuvók irányának, mert ismerem
a népet, s bízom benne, [hanem] kötelességemtől kérek tanácsot, s
azoknak, kik a nyilvános mozgalmat irányozzák, elmondom újra a régi
jelszót: »Veletek, általatok, ha nektek tetszik; nélkületek, ellenetek,
ha kell!«” Majd feltette a kérdést: „Ti, kik a vezéri szerepet vettétek
kezetekbe: akartok-e forradalmat, vagy alkut? Választ kérek. Az örökös
óvakodás, simogatás és simulás között elvész a haza… Én nem hagyom
elveszni, ha megmentésére okszerű kilátást észlelek.”
Odahaza a „központi bizottmány” vezetése
Almásy Pálnak, a debreceni országgyűlés trónfosztó ülése elnökének
kezéből, aki Teleki László bizalmas barátja volt, de mind több
ingadozást mutatott, Komáromy György volt honvédszázados kezébe ment át,
de érdemileg semmi sem változott. A titkos szervezet 1860–1861-ben
óriási befolyással rendelkező vezetősége, amely az 1861. évi
országgyűlés kezdetén még a szilárd többségben levő Határozati Párt
politikáját is irányítani tudta, Kossuth minden követelése ellenére sem
szabadult meg „a félakaratúak” befolyásától. Teleki László tragédiáját
is jórészt az okozta, hogy az általa élre segített vezetőség túlnyomó
része szembefordult túlságosan radikálisnak ítélt politikájával. Halála
után pedig még inkább azok ragadták magukhoz a vezetést, akik az
önkényuralom-ellenességet legfeljebb mérsékelt liberalizmussal
társították, és elhárították Kossuth polgári demokratizmusát, intelmeit a
korszerűsített érdekegyesítő politika érvényesítésére, mindenekelőtt a
tényleges megegyezésen alapuló összefogásra a nemzetiségiek arra
készséget mutató erőivel. E nélkül pedig nem
számíthattak belső támaszra a Habsburg-hatalommal való konfliktus
esetére, sem arra, hogy ellensúlyozni tudják saját félelmeiket és az
általuk vezetettekét a két tűz közé kerüléstől. Ennek az Almásy,
Komáromy, Tisza Kálmán és Podmaniczky Frigyes által vezetett csoportnak
jó alkalmul szolgált a Dunai Szövetség tervének nyilvánosságra kerülése,
hogy – némi huzavona közbeiktatásával – végleg megszakítsa kapcsolatait
Kossuthtal.
Kossuth fokozatos politikai
elszigetelődéséhez hozzájárult az is, hogy Szilágyi Virgil és Mezei
Lipót, majd Vidacs János letartóztatásával megszakadt a Határozati Párt
balszárnyával az 1861. évi országgyűlés végnapjaiban létrejött
kapcsolata. Ezáltal még inkább megfogyatkozott a remény, hogy
közvetlenebb összeköttetésbe kerülhet tényleges támogatójával, a néppel.
1864 tavaszán pedig – amint azt elsősorban Steier Lajos és Lukács Lajos
kutatásaiból ismerjük – az önkényuralmi hatóságok teljesen felszámolták
a két ágra szakadt ellenállási mozgalmat. Azt a szervezetet is, amelyik
Almásy Pál vezetésével megszakította ugyan a kapcsolatot Kossuthtal, de
ezzel korántsem dicsekedett minden szinten, mert maga is beismerte,
hogy az ő „neve nélkül nem lehet a népre hatni”. Felszámolták azt a
csoportot is, amelyet a Kossuthot személyesen felkereső Nedeczky István
volt honvédtiszt (Deák Ferenc unokaöccse) vezetett. Letartóztatásukra
azután került sor, hogy 1864. március 13-án Pest belvárosának utcáin
Kossuthot éltető nagy tüntetést rendeztek –hosszú ideig az utolsót.
Hiába csillant fel a tömegekben újra és újra a remény, hogy Kossuth
hazatér, és élére áll annak a küzdelemnek, amely valóra váltja álmaikat,
a nagy száműzött politikai
hatékonysága a mélypontra süllyedt 1864 és 1866 között. Odahaza az
irányítás mind egyértelműbben azoknak a kezébe került, akik nem lévén
hajlandók megfizetni a népre támaszkodás és a nemzetiségiekkel való
megegyezés – Kecskeméthy Aurél fogalmazása szerint – túlságosan magas
„árát”, az önkényuralom felszámolását kizárólag a Habsburg-hatalommal
kötendő kiegyezés útján keresték. S ennek érdekében készen állottak az
állami önrendelkezés és a polgári alkotmányosság követelményeinek
részleges feláldozására is.
Személyes okok is közrejátszottak abban, hogy
Kossuth politikailag viszonylag tétlen maradt ezekben az esztendőkben.
Nagyon tehetséges lányának, Vilmának korai távozása 1862 őszén soha nem
gyógyuló sebet ütött rajta, s nehezen viselte őszintén szeretett
feleségének 1865-ben bekövetkezett halálát is. A kettős veszteség miatt
is keretezte nemcsak levélpapírját és névjegyét, hanem egész további
életét a gyász feketéje.
Deák Ferenc kiegyezési ajánlatának, a Húsvéti cikknek
megjelenését, még inkább a többségében a kiegyezés útjára lépő
országgyűlés megnyitását követően azonban ismét gyarapodtak a vélt és
valóságos híveinek küldött politikai tanácsai: mit kell tenni „az alku”
megakadályozására. A nemzetiségi megbékélés szükségességére és a
Habsburg-hatalmat immár két oldalról fenyegető háborús konfliktus
elkerülhetetlenségére utalt a legnyomatékosabban. De most még kevésbé
rendelkezett a hazai politikai vezető réteg befolyásolásának
eszközeivel, mint az 1860-as évek elején, a személyét a népmesék hősei
közé emelő tömegekhez pedig el sem jutott szava.
1866 júniusában, amikor valóban kitört az
osztrák–porosz–olasz háború, Kossuth tőle telhetően mindent elkövetett,
hogy „kültámaszt” nyújtson nemzetének, ha az mégis elszánná magát a
felszabadító küzdelemre. Mindenekelőtt az olasz szövetséget újította
fel, de – megfelelő biztosítékok ellenében – kész volt az
együttműködésre Bismarckkal is. Kossuth erőfeszítéseit azonban sokban
keresztezte, hogy nála jóval kevésbé aggályos emigránsok és a valójában
már felszámolt hazai titkos szervezet nevével visszaélők férkőztek a
porosz kancellár bizalmába. A magyar száműzöttek egy részén kívül
Kossuth oldalára állt azonban többek között G. Stratimiroviæ tábornok,
aki 1848–1849-ben a szerb felkelők főparancsnoka volt és I. I. Tkalac, a
Habsburg-birodalom demokratikus szláv föderalistáinak vezető
publicistája. Újra kapcsolatot kerestek vele cseh és lengyel száműzött
politikusok is. A dunai fejedelemségek vezető körei katonai bázisokat és
fegyveres támogatást ígértek. Cuza fejedelem, aki indokoltan félt mind a
cári hatalomtól, mind a trónját veszedelmesen ingató retrográd belső
erőktől, állítólag úgy nyilatkozott, hogy kész immár „a dunai
confoederatio programmot a legloyalisabb módon elfogadni”. S minden jel
arra
mutatott, hogy Mihály szerb fejedelem sem felejtette el azt a Kossuth
szájából még 1859-ben hallott érvet, hogy egy magyar középhatalom
helyreállítása azért mellőzhetetlen érdeke Szerbiának, mert az olyan
erős sohasem lesz, hogy elnyeléssel fenyegesse, de arra igen alkalmas,
hogy szövetséges társa legyen kivívandó függetlensége megvédelmezésében.
Kossuth erőfeszítései azonban hiábavalóknak bizonyultak. A
Habsburg-hatalom a háború harmadik hetében elszenvedett óriási vereség
után fegyverszünetet kötött, s az azt nyomon követő békében inkább
kilépett a Német Szövetségből s lemondott a velencei tartományról,
mintsem engedte volna, hogy a kiegyezés útjára lépett magyar politikai
vezető réteget a nem várt fejlemények megingassák. Ettől tartva napolták
el egyébként a háború kitörését közvetlenül követően a magyar
országgyűlést, Deák hozzájárulásával, aki pártjának többsége ellenére is
tartott attól, hogy egy, a Habsburg-hatalomra kedvezőtlen fordulat
radikalizálhatja a képviselőházat.
Kossuth felismerte, hogy odahaza legjobb
esetben is csak a kiegyezés adott formájának ellenzői juthatnak szóhoz a
sajtóban, hiszen az önkényuralmi sajtórendszabályokat nem helyezték
hatályon kívül, s az „alku” tényleges ellenfelei nem kaptak
lapengedélyt. Emellett zárva maradtak a megyegyűlések termei, a
kormányzat 1861-ben játszott közvélemény-formáló szerepük keserű
tanulságai miatt nem állította helyre a megyék önkormányzatát. Kossuth
elhatározta tehát, hogy maga emel szót „azon egyesek, azon családok és
azon osztályok” által képviselt politika ellen, amely Magyarország
jövőjét a – szerinte – halálra ítélt Habsburg-hatalom sorsához köti. Negyvenkilencz
címmel „politikai folyóiratot” adott ki Helfy Ignác segítségével olasz
földön, de – a nagyobb nyomaték kedvéért és a lap becsempészésének
legalábbis időleges megkönnyítése érdekében – Debrecent jelölve meg a
kiadás helyéül. Néhány tudósításon és okmányközlésen kívül a lapban
közreadott cikkeket Kossuth írta, s azt – stílusát ismerve – a szerző
feltüntetése híján is gyaníthatta legtöbb egykorú olvasója.
Kossuth a beköszöntő cikkben leszögezte, hogy
Magyarország tényleges állami létét csak fegyveres küzdelemmel lehet
helyreállítani, minden más csupán keserű következményekre vezető
önáltatás. „Nem forradalmi viszketeg mondatja velünk” ezt, hangsúlyozta,
hiszen „nagy, igen nagy szerencsétlenség, ha egy nemzet csak
forradalomban találhat menedéket”. Szerinte a Habsburg-hatalomnak a
„birodalmi egység” továbbéltetésére és a „nagyhatalmi állás”
fenntartására irányuló politikája teszi elkerülhetetlenné a fegyverhez
nyúlást. Azonban ugyanebben a számban a Lapunk korszerűsége
című cikk azt is világossá tette, hogy Kossuth nem a kiegyezés vagy az
azonnali fegyveres küzdelem alternatíváját állította fel, hanem a
függetlenség helyreállítása kedvező feltételeinek kivárását,
kialakítását szembesítette a szerinte befejezett tényeket,
orvosolhatatlan tragédiát teremtő kiegyezés megkötésével. Többek között
így írt: „Nem arra szóllítjuk mi fel Deákot, hogy álljon a forradalom élire… Csak arra szóllítjuk fel, segítse a nemzetet: nyitva tartani a jövendő ajtaját.” (Negyvenkilencz,
1866. 1. sz.) Az 1848-as
törvények tervezett revíziójára épített kiegyezésben nemcsak nemzeti
szempontból látott „végzetes” „jogfeladást”, hanem olyan
kötelezettségvállalást a Habsburg-birodalom továbbéltetésére, ami
„szükségképp kiengesztelhetlen ellenségeinkké tenné” a hatalmi
osztozkodásból kisemmizett népeket. Mert Kossuth nem rejtette véka alá
azt a véleményét, hogy a kiegyezés korántsem két nemzet alkotmányos
szövetségét teremti meg, hanem „a magyar elem conservativ, reactionarius
és színleg liberalis részének az osztrák németek szabadságot utáló
részéveli szövetkezését jelenti a többi nemzetiségek és népfajok
elnyomására”. Ezzel szemben – zárta le A »közös ügyek« hálója
című cikkét – „a nemzet feladata egészen átlátszó és világos: mindent
elkövetni, hogy Ausztria a civilisatióra nézve már a legközelebbi
jövőben is haszonvehetetlen, magát túlélt s felbomlásnak indult
anachronismusnak tekintessék, mert valójában az. Bizonyos, hogy
Ausztriának okvetlenül bekövetkező megsemmisülésénél fogva nagy feladat
vár mind a magyar nemzetre, mind azon nemzetiségekre, melyeknek
földrészeit a Duna habjai mossák. …A világmíveltség kívánalmaival
szemközt éreznünk kell különösen nekünk magyaroknak ama
nagy kötelességeket, melyeket hazánk nyelvviszonyai ruháznak reánk;
beható figyelemmel szükség kísérnönk délkeleti szomszédainknál a
haladási törekvések erős áramlatát. És mindezekkel szemközt hivatásunk
tevékenyen munkálkodni és vezérszerepet vinni a szabadság és
jogegyenlőség nagy kérdéseinek úgy politikai, mint társadalmi téren való
megoldása körül. Hivatásunk elől menni azon munkában, melynek feladata a
Duna mentében kifejteni s megszilárdítani a szabadságnak és a népek
békés együttélhetésének erőteljes alakzatát.
A mely nemzetnek nincs hivatása, az elpusztul
menthetlenül. De jaj azon nemzetnek is, melyre nagy hivatást ruházott a
gondviselés, de a mely vagy felfogni nem képes ezen hivatást, vagy
annak megfelelni az erkölcsi erőt nélkülözi. A magyar nemzet emelkedjék
fel hivatásának magasztos öntudatára. Vesse ki lelkéből azokat, a kik
örökké csak Ausztria megmentésével foglalkozva a magyar nemzet romlását
és elpusztulását siettetik. Egy gondolata legyen minden magyarnak:
Ausztria megsemmisülésének siettetésével a népek szövetségét, s e
szövetségben a szabadságot megalapítani.” (Negyvenkilencz, 1866. 1. sz.)
A közös ügyek „hálójába” való bonyolódás
felelősségét nem hárította egyedül a kiegyezés nyílt támogatóira: „Tisza
Kálmán magatartása nem kevéssé tette lehetővé azt, hogy a közelebbi hat
év alatt [tehát 1861 óta] a baloldal jóformán csak a Deák-párt színpadi
diadalainak decoratióját képezte.” (Negyvenkilencz,
1866. 2. sz.) Ezen a kemény ítéleten nem sokat változtatott, hogy az
országgyűlés új ülésszakán a Tisza vezette Balközép a Deák-párt
javaslatainak revízióját kívánta, s leszavazása után, 1866. december
6-án vezetőinek egy része is köszöntötte azt a kiegyezésellenes
tömegtüntetést, amely ismét Kossuth nevének kiáltásával töltötte meg
Pest utcáit. De mindez épp olyan kevéssé hatott a Deák-párti többségre,
mint Kossuthnak a Negyvenkilencz hasábjain továbbfolyó érvelése.
Kossuth perbe szállt a kiegyezés érdekében
szót emelő Horvát Boldizsár állításával, hogy Ausztriát „ugyanazon
elemek fenyegetik” felbomlasztással, mint Magyarországot, így
„érdekközösség” áll fenn köztük, és az a „legtermészetesebb szövetség
alapját képezi”. Kossuth így értelmezte az akkor már miniszterjelöltnek
tekintett Horvát érvelését: „Más szavakkal ez annyit tesz: Ausztria,
mely a nemzetiségeket leigázta és elnyomta, szétfoszlik a szabadságra
törekvő nemzetiségek felébredése folytán; mivel pedig hazánkban is több
nemzetiség van, tehát igyekezzünk, ne magunkhoz csatolni, megnyugtatni s
kielégíteni e nemzetiségeket, nem, hanem igyekezzünk szövetkezni
Ausztriával a többi népfajok elnyomására! Ki tudná megmondani, vajjon ez
insinuatióban [gyanúsításban] az őrültség e nagyobb vagy a bűn?… Nincs
érdekközösségünk Ausztriával! A magyar nemzetnek érdekközössége van a
románnal, a horváttal, a tóttal [szlovákkal], a szerbbel; érdekközössége
van a szabadság kiküzdésében, a jólét megállapításában.” Majd
leszögezte a német egység még lezáratlan folyamatára is utalva, hogy a
magyarságnak nem szabad támogatást adni a Habsburg-hatalomnak ahhoz,
hogy „az osztrák németeket,
a tiroliakat, a salzburgiakat a Németországhozi csatlakozásban
meggátolja, a cseheket leigázni, a galicziaiakat féken tartani, a tiroli
s isztriai olaszokat megrendszabályozni segítsen”. (Negyvenkilencz, 1866. 2. sz.)
A Magyarország sírásói és Az osztrák absolutismus legújabb formája
című, tanulmány méretű írásaiban az állami önrendelkezés
követelményeinek „feláldozásánál” is nagyobb hangsúlyt kapott az, milyen
„végzetes” hatással lesz a kiegyezés a magyarság és a nemzetiségek,
illetve a magyarság és a szomszéd népek viszonyára.
Alkotmányjavaslatának alapelveit felsorakoztatva Kossuth ugyanakkor azt a
reményét fejezte ki, hogy általuk a „szabad nemzetiség a szabad államban”
jelszó jegyében megvalósul a népek békés együttélése, hiszen
„önkormányzat lenn a községekben, a megyékben, önkormányzat fenn az
ország közügyeiben, okvetlenül oda vezetne, hogy minden nemzetiség
megnyugvást és kielégítést találjon azon elv érvényesítésében, amely
szerint minden testület, minden politikai organismus önmaga határozza
meg azt, hogy mely nyelven akar beszélni, épségben tartván és tisztelvén
a kisebbségnek jogait is”. Majd azt fejtegette, hogy „a teljes és
valódi alkotmányosság,… kivált most az utóbbi húsz évnek gazdag
tanulságai után, okvetlenül a nemzetiségeknek a szabadság élvezetében s a
jólét
előmozdításábani egyetértésére, a viszályt okozható kérdések
megoldására, s minden nemzetiségnek az osztrák absolutismus elleni
szövetkezésére vezetne. Sőt elvezetne még tovább.”
S itt tért rá arra, miért bízik abban, hogy
ha a magyarság nem lép a dualizmus útjára, a demokratikus jogokban
részesített nemzetiségiek nem felbomlasztói lesznek Magyarországnak,
hanem az amúgy is kívánatos kapcsot jelentik majd közte és szomszédai
között: „Magyarország nem lehet elszigetelve az európai küzdelmektől. A
Magyarországon lakó nemzetiségek nem maradhatnak ki azon
eszmeforrongásból, melyben a hánykódó elemek majd egymásba ütközve, majd
egymás mellett haladva nyugpontot keresnek. E küzdelemben a
Magyarországon és az Alduna mentében lakó nemzetiségek őszinte, szoros
szövetkezésre vannak utalva… Ezen szövetkezés szüksége Magyarországot,
Románországot, Szerbiát, Horvátországot [az autonóm Erdélyt feltehetően
az 1862-ben tapasztalt felháborodás miatt most nem említette külön]
ellenállhatlanul vezeti azon útra, hogy teljesen független állami életük
fentartásával, sőt épen e czéllal, a szabadság és jólét biztosítása
végett a szoros védelmi szövetkezésnek alakját és feltételeit megtalálni
igyekezzenek. És meg is fogják azt találni kétségtelenül.” A kérdéskör
nemzetközi vonatkozásait illetően pedig ismét arra mutatott rá, hogy
ellentétben a Habsburg-birodalommal, amely belső gyengeségénél fogva
minden
egyensúlyozó szerepre alkalmatlan, az önálló Magyarország és
„Horvátország a velünki szorosabb kapcsolatban, Roumania, Szerbia (s tán
Cseh ország is) a velünki védszövetségben találhatják azon
függetlenségnek legbiztosabb támpontját, melyre Európa józanon felfogott
súly egyenének szüksége van”.
A népekkel és nemzetekkel kötendő
megegyezésnek ezekkel a vonzó távlataival szembesítette azt a sok
veszedelmet, amit szerinte a halálra ítélt Habsburg-hatalommal kötendő
kiegyezés a magyarságra zúdít. A nemzetiségek és a birodalom népei úgy
fogják értékelni, ahogy azt a kiegyezés egyes szószólói hirdetik is,
hogy ellenükre kötik meg az alkut, s ennek megfelelő lesz a reakciójuk
mind a belpolitikában, mind a nemzetközi színtéren. S a
Habsburg-birodalom továbbéltetése esetén elkerülhetetlen nagy háborúban
„mi nem mint osztrák ellenségek [ellenesek], hanem mint osztrák
bűnrészesek fogunk számba vétetni. Magyar légióról többé nem lesz szó,
hanem lesz szó cseh, horvát, szerb, oláh légióról.” A háború – Kossuth a
keleti és a német kérdésben számított újabb háborúra – „a birodalmat
szét fogja bomlasztani, de szét bomlasztja úgy, hogy a szerte omló romok
súlya Magyarországot is eltemeti, mert a szétbomlásnál mi nem mint
önálló tényezők jelenendünk meg, kikkel számolni kell; hanem mint préda,
melyel a győztesek rendelkezendnek”. A felismert veszélyek
szenvedélyessé izzították előadását: „az osztrák sas átokterhes
társasága gyengékké teszen, mert belerőnket megoszlatja, természetes
barátainkat,
sőt polgártársaink egy részét is ellenségeinkké teszi, isolál a
világtól, elkülönít azoknak érdekeitől, kikre különben számíthatnánk a
veszély órájában, s nem hágy fel számunkra más dicsőséget, mint hogy mi
legyünk a máglya, melyen az osztrák sas megégettetik, – égve magunk is”.
(Negyvenkilencz, 1867. 4–5. sz.)
Mi volt Kossuth célja cikkei közreadásával?
Vajon tényleg olyan naiv lett volna, hogy feltételezi, becsempészett
lapjának érvei kisebbségbe szorítják a kiegyezésnek a félalkotmányos
választásokon biztos többséghez jutott táborát? Aligha. Tudta, hogy ez
az országgyűlés el fogja fogadni a kiegyezést, még akkor is, ha
leszavazására buzdított lapjában. A cikkei által is szaporítani remélt
ellenszavazatok, sőt egy petíciós mozgalom kibontakoztatása révén nyomós
bizonyítékot kívánt teremteni arra, hogy a kiegyezésnek számottevő
parlamenti és hatalmas parlamenten kívüli ellenzéke volt Magyarországon
már elfogadtatása idején. Így árulta el valóságos célját a Magyarország sírásói
befejező részében: „ha van a nemzetnek egy tekintélyes része, mely
máskép gondolkozik; nyilatkozzék. Hadd lássa a világ, hogy Deák által
csak egy párt szól, nem a nemzet. Ha látja a világ, hogy van egy
tekintélyes része a magyar nemzetnek, mely nem akar függetlenségünkről
lemondani, nem akarja hazánkat az osztrák dynastia ambitiójának vontató
kötelére akasztani, ha látja a világ, hogy van Magyarországban erő, a
melyre más irányban is számolni lehet, talán lesznek, kik más irányban
is számba vesznek bennünket a
legközelebbi válságnál.” (Negyvenkilencz, 1867. 4–5. sz.)
Mire Kossuth lapjának ez a száma
Magyarországra érkezett, a képviselőház 257 szavazattal 117 ellenében,
22 tartózkodás mellett „általánosságban” elfogadta a kiegyezés lényegét
magában foglaló „közös ügyi” javaslatot. Kossuth Deákhoz intézett nyílt
levelének megjelenését közvetlenül követően, a részletes vita
lezárásakor pedig a kiegyezés mellett 209-en, ellene 89-en foglaltak
állást, és 83-an tartózkodtak a szavazástól.
Kossuth 1867. május 22-én Párizsban keltezte
Deákhoz intézett nyílt levelét, amit a kiegyezés „általánosságban”
történt elfogadása után végre sajtóorgánumhoz jutó következetes
ellenzékiek vezetője, Böszörményi László lapjában, a Magyar Újságban
megjelentetett, de állítólag ötvenezer példány különnyomatban is elkelt
belőle. Az Irányi Dániel és Simonyi Ernő ösztönzésére megírt nyílt
levélben Kossuth mintegy összegezte a Negyvenkilencz
hasábjain felsorakoztatott kiegyezésellenes érveit, a töretlenül baráti
hangütéssel akarva-akaratlanul még fokozva is a politikai felelősségre
vonás súlyát. Emlékeztetett arra, hogy 1848 szeptemberében közös
határozattal utasították el Bécs követelését az állami önrendelkezés
szentesített törvényekbe emelt vívmányainak részleges feláldozására. S
ha az önvédelmi háború vereséggel végződött is, „annyit mindenesetre
eredményeze, hogy úgy a hatalmak politikájában, mint a népek
érzelmeiben, a magyar nemzet még bukásában is azon önczélú, életerős
tényezők közé lőn sorolva, melyekkel az európai történelem
progressusában [fejlődésmenetében]
számolni lehet, számolni kell, s melyeknek a történelem logikája
jövendőt ígér, ha csak a história önálló tényezői sorából öngyilkos
kézzel maguk magukat ki nem törlik”.
Miután Kossuth Magyarország 1848–1849-ben
szerzett (hadd tegyük hozzá: már korántsem csorbítatlan) erkölcsi tőkéje
megőrzésének fontosságát Deák figyelmébe ajánlotta, így folytatta:
„Midőn 1861-ben felirataidat olvasám… megnyugtatást kerestem és találtam
a gondolatban, hogy a nemzet önállásából s alkotmányos jogaiból, miket
nem kevesb férfiassággal, mint bölcsességgel világosságba helyezél, nem
fogsz engedni egy hajszálnyit is semmi áron… magad mondád, s helyesen
mondád: hogy a jogot, melyet az erőszak elveszen, vissza lehet szerezni,
s veszve csak az van, a miről a nemzet maga lemondott. – Nem vélek
hibázni, midőn állítom, hogy azon nagy, azon példátlan befolyás, melyet a
nemzet határozataira gyakorolsz, azon álláspont következése, melyet
1861-ben választottál. S nem vélek hibázni, midőn állítom, hogy a
roppant erkölcsi hatalomnak, mely kezeidben van, kulcsa abban fekszik,
hogy a romlatlan nép ösztönszerűsége Téged, a nemzeti jogok békés úton
visszaszerzésének terén vezérét, még mindig az 1861-ki jogalapon vél
állani. – Pedig már régen nem állasz ott. A jogvisszaszerzés
álláspontjáról a jogfeláldozás sikamlós terére jutottál.” (Kossuth
érvelése egybecsendült a következetes ellenzékiek vezetőjének,
Böszörményi
Lászlónak a Deák-párti többség által már elvetett, a képviselőház
feloszlatását és új választások kiírását követelő határozati
javaslatának indoklásával. Böszörményi többek között arra hivatkozott,
hogy a népnek, amely 1865-ben a Deák-pártot többséghez juttatta, meg
kell adni a lehetőséget, hogy „18 évi elnyomás után a köztörvényhatósági
élet és szabad sajtó jótékonysága alatt magát némileg tájékozhassa a
legdrágább érdekeit fenyegető rendkívüli átalakulás iránt, melyről a
múlt választások alkalmával sejtelme sem lehetett”. S annyiban
mindkettőjüknek igaza volt, hogy Deák általánosságban mozgó Húsvéti cikke
ugyan ismert volt idehaza, de a kiegyezés alapelveit összegező „májusi
program”-jának legfontosabb fejezete a választások előtt nem jelent meg
Magyarországon, nem is szólva arról, hogy 1867 márciusáig még a
törvényhozók sem tudtak az 1848-as törvények bécsi követelésre
elfogadott lényegbevágó módosításairól.)
Kossuth a nyílt levél további szakaszaiban
vitatta, hogy a nemzet olyan kényszerhelyzetben lenne, amiből
„jogfeláldozással” kell szabadulnia, mégpedig a Habsburg-hatalom
1866-ban elszenvedett veresége ellenére is. Hasonlóképpen, mint azt a Negyvenkilencz
hasábjain tette, a kivárás alternatívájára utalt, a fegyverhez nyúlás
feltételeinek megérésére azonban, amit a kivárás biztosíthat, ez esetben
nem. Így írt: „Nemzetnek lehet elnyomást tűrnie, de jogai valósításának
reménye iránt semmi körülmények közt nem szabad kétségbe esnie, s
azért, mert valamely jogát nyomban nem képes valósítani, nem szabad
arról önként, örök időkre lemondani.”
Majd így összegezte azt a véleményét, hogy a
kiegyezés ellentétben áll az európai fejlődés fő irányával, s
veszedelembe sodorja Magyarországot: „igyekeztem magamat, mennyire
embertől kitelhetik, a Te álláspontodba belegondolni, s a vélt
kénytelenségnek még csak árnyékát sem vagyok képes fölfedezni; hanem
látom azt, hogy a magyar nemzet éppen azon perczet választja kétségbe
esni állami jogainak teljes valósíthatása felett, midőn minden nemzet, a
nagy Angliától a kis Crétáig, érzi, hogy a kor szelleme, kor iránya s a
politikai viszonyok a jogvisszaszerzésnek vagy a jogfejlesztésnek
kedvezők.
Ilyenkor mond le Magyarország legbecsesebb
állami jogairól és lemond oly módon, lemond magát oly politikának
eszközéül szegődtetve, mely szomszédainkat úgy nyugat, mint kelet felé
ellenségeinkké teszi; a nemzetiségi belkérdés kielégítő megoldását, a
Horvátországgali kiegyezkedést lehetetleníti, s szemlátomást közelgő
európai bonyodalmaknál hazánkat a vetélkedő ambitióknak czéltáblául tűzi
ki.„
S Kossuth, aki, mint Kölcseytől Vörösmartyig
nemzedékének legjobbjai közül annyian, sokat viaskodott „a nemzethalál”
rémével, most az általa haldoklónak tekintett Habsburg-hatalommal való
összeölelkezésben félelmei beteljesülésének kezdetét látta. Nem
hatásvadászként, hanem őszinte hazaszeretetből fakadó szenvedélyességgel
fejezte be így nyílt levelét:
„Lassan-lassan fellebben a fátyol a Béccseli
alkudozások titkairól. Úgy látszik, mind ez már kicsinált dolog, s az
országgyűlés csak arra van hivatva, hogy a bevégzett tényt registrálja
[itt: rögzítse].
De én e tényben a nemzet halálát látom; s
mert ezt látom, kötelességemnek tartom megtörni hallgatásomat; nem a
végett, hogy vitatkozzam, hanem hogy isten, a haza s az utókor nevében
esdekelve felszólítsalak: Nézz körül magasb államférfiúi tekintettel, s
fontold meg a maradandó következéseket, melyek felé vezeted a hazát,
melynek élni kellene, midőn a mi csontjaink már rég elporlottak; a
hazát, melyben nemcsak a jelen röppenő perczét, de a változhatlan múltat
s a közelgő jövőt is szeretnünk kell. – Ne vidd azon pontra a nemzetet,
melyről többé a jövőnek nem lehet mestere!
Megőszültem a tapasztalásokban gazdag
szenvedések iskolájában, az évek súlya s a bú és bánat alatt. Nem
személyes érdek, nem ingerültség, nem fontoskodási viszketeg szól
belőlem. Nekem személyemre nézve nincs semmi várni, nincs semmi kívánni
valóm, sem a nemzettől, sem az élettől. De keblemben fiatal erélylyel
él, s fog élni halálomig a kötelesség érzete hazám iránt.
E kötelességérzet ösztönzött e felszólalásra. Bocsásd meg azt a kútfő kedvéért, melyből eredett…
Tudom, hogy a Cassandrák szerepe hálátlan szerep. De Te fontold meg, hogy Cassandrának igaza volt!„
Trójában senki sem hitt a jövendőmondó
Kasszandrának, s Trója elpusztult, mert „Cassandrának igaza volt”. A
dualista Monarchia Kossuth által „megjövendölt” pusztulását a magyar
nemzet óriási veszteségek árán, de túlélte. Nem teljesült be tehát
Kossuth „jóslata”. De abban hogy nem vált valóra, fontos szerep jutott
neki magának is. Aktív politikai tevékenységével felhagyva nemcsak a
dualista rendszer elleni „élő tiltakozást” testesítette meg, hanem a
legfontosabb láncszemet is a múlt értékei és a jövő lehetőségei között.
Kapcsot jelentett a nemesi liberalizmus legjobb hagyományai és a polgári
demokratizmus követelményei közt, tanúságtevőt, hogy a magyarság nem az
elnyomás, hanem csak a szabadság közösségében valósíthatja meg nemzeti
érdekeit, bontakoztathatja ki igazi értékeit.
Forrás: http://mek.niif.hu/04800/04881/html/szabadkpp0011.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése