– fehér mágia - Advent harmadik hetének unalmas-izgalmas zsoltára a
magyarországi bibliaolvasó kalauz szerint
A kiindulásom nem változott - az elmúlt héten – a zsoltárok
az igen mély református magyar lélek ’hitbeni valóságának’ hordozói voltak és
esetleg még ma is azok. A reformáció a szentképeket zsoltárokra cserélte és ezt
igen jól tette.
Még két kép:
Debrecen, nagyerdei stadion, magyar református
világtalálkozó ’90-es évek eleje, a világ akkoriban úgy volt, hogy változik.
Változott is, megkezdődött a Balkán háborúja. Ekkor még létezett bizonyítottan
a református néplélek, és bizalommal voltunk afelől, hogy a változásban lesz
tér a kiteljesedésére. 60 000-en néztük, ahogy a ’papok táncoltak’, igen
csak parádés volt a többszáz palástos lelkész bevonulása, bizonyára a
prédikátor is alaposan felkészült az igehirdetésre. Meleg is volt. Nade, ahogy
megszólalt a „Te benned bíztunk eleitől fogva” 60 000 torokból, na, az
volt a református szívdobbanás – erő, amitől templomok kezdtek épülni, iskolák
nyitották ki a kapuikat Kárpát-medence szerte. Ez még egy valós spontán
ébredezése volt a reformátusnak. Már ott is ott voltak, a ’leszabályozók’, jó
részük palástban, akiknek az a dolguk, hogy a református szívdobbanás erői, az
előre (páholy) meghatározott mederbe (el)terelődjenek.
A következő kép, öt év múlva Nagyváradon a stadionban, akkor
már öt éve ölték egymást a háborúban, a református-szív-zsoltár zengése ott is
hibátlan volt, ám a hatásán túl az eseményről erős képként maradt meg, az a
látványos policia parádé és a civilnek öltözött szekus seregszemle, ami a
fejkendős nénik énekét őrizte. Ahol a zsoltár megszólal ott készültségbe
helyezik a rendvédelmi szerveket. Ez igazán megtisztelő és egyben mulatságos is
volt.
Ekkor még nem igazán értettem, hogy nem csak az elcsatolt területeken,
sőt elsősorban nem ott. Megértettük. mert mi mindig megértőek vagyunk
évszázadok óta, hogy a nehéz idők változásával még messze nem vagyunk kész, meg
türelemmel kell lenni, aztán majd a református néplélek is sorra kerül.
(Ám az mégis csak meghökkentő, ha esperesek a kommunista
világ elmúltával is írnak jelentéseket az emberről, na, nem az egyház számára.
A püspök jelent fel a belügyminiszternél. Egy fő gondnok gründolja a sajtó
lejáratásomat. Meg egy szegről-végről rokon fogta a kezében a dossziémat a
katonai elhárításnál. stb, stb, stb.)
Csakhogy amíg megértőek voltunk közben eltemettük, a
fejkendős néniket meg azokat a bácsikat, akik pár perc türelmet kérve ünneplőre
cserélték a munkásruhát, és még meg is borotválkoztak sebtében, amikor
bejelentés nélkül beállítottunk hozzájuk hétköznap délután az egyház dolgában
értekezni. Nekik már a mennyei kórusban van zsoltáros-helyük. Velük temettük a
zsoltáros szívdobbanás, a magyar református néplélek - e világot rendbe hozni
képes - zömét.
A ma már igen magas székekben ülő hálózati elterelők persze
továbbra is teszik a dolgukat, ahogy a civilnek öltözött szekusok egykor
Váradon. Viszket az ujjam a klaviatúrán, hogy néhány pikáns részletet megosszak
róluk, meg az elképesztő székjeikről, meg az általam akaratom ellenére megismert
dolgaikról néhány szösszenetet, tizen-valahány éves hallgatásom után. Nem a
lejáratásukra, hanem a világunk ’működtető motorjainak’ valós – elképesztő - bemutatására.
Majd annak is eljön az ideje, és ez a hely is jó, hiszen
annyian olvassák hetente a honlapot a világ minden sarkából, ahányan a Kálvin
téri templomot látogatják vasárnaponként, tehát bőségesen elégséges
nyilvánosság.
A zsoltár sokkal izgalmasabb náluk, ők is attól félnek
igazán, mert ha megárad a zsoltár a református szívben, akkor a fajtánkból
eredően az kilép a mederbe terelők elképzelései közül. Azt meg, hogy mikor van
a mindent elsöprő zsoltár-áradás ideje az Úristen tudja, nem a szabályozók.
13. zsoltár, alig énekeljük, a szakirodalom is röviden
elintézi: - négyszer kérdezi a zsoltáros - meddig még? Tehát egyéni panasz
zsoltár a Dávidé feliratú gyűjteményben, amelynek az utolsó hatodik verse
dicsőítő hangvételűre vált, megelőlegezve az Úr szabadítását. Ennyi.
Ez inkább unalmas, mintsem izgalmas.
Hacsak nem kezdünk el abból az irányból közelíteni, hogy
Ószövetség irodalmi vezérlő elv volt, zsoltár Dávidé, bölcsesség irodalom
Salamoné, mindkét irány az Úristen megismerésének egyenrangú útja.
A bölcsességre még csak ráhangolódik az ember, a Kant-i
isten-érv cáfolatok ellenére is. Hiszen a párhuzamos kultúrákban pár éve régészetileg
megtalált bölcsesség irodalmak ezer évekkel mélyítik ki az eddig ismert
szellemtörténeti időket.
Na de a zsoltárok, amiknek keletkezés történetét nem lehet
visszakövetni, nem tudjuk milyen helyzetben szólaltak meg először, nem tudjuk hogyan
nyertek szakralitást, volt egy zsűri? Kellően hosszan vezette a vallási
slágerlistát, akkor bevették az örökzöldek közé, hogy évezredeken átt játszák?
Akkor hogyan veszhetett el az eredeti dallama? Az egész zsoltárok könyve egy
irodalmi dalgyűjtemény csupán a korabeli PEN-klubból, tényleg? Ez nekem így nem
áll össze…- persze lehet.
Valaminek lennie kell, hogy ilyen magas a zsoltárok ázsiója
az ószövetségi gondolkodásban is, mint a magyar református szívekben.
Nézzünk egy lehetséges választ, ami kimélyítheti a zsoltárok
szakralitását, nem mintha szükségük lenne rá.
Ami jár a fejemben az nyilván nem terjeszthető ki mind a
150-160 zsoltárra, de talán az öt könyv közül az elsőre, a Dávidé feliratúakra,
vagy azok közül néhányra igen: - fehér mágia.
(Ezen a ponton az olvasók jelentős részénél lecsap a
biztosíték.)
Nézzük a hátországot, amit a biblia mutat: Dávid attól
összehasonlítási alap az összes ószövetségi király értékítéleténél, mert ő ’megkérdezte
az Urat’ és hallgatott rá.
Így lett az udvartól kihajított katonai vezetőből, sivatagi
rablóból nyolc ország királya.
Mi volt a baj az elődjével, Saullal?
1.
Ő is ’megkérdezte az Urat’, de volt, hogy nem
várta ki a választ, mert az ellenség közben támadott.
2.
Volt,
hogy nem győzte kivárni a szertartás lebonyolítójának, Sámuelnek a megérkezését
és maga kezdett hozzá az Úr megkérdezéséhez!
3.
Volt, hogy az Úr megkérdezése eredménye ellenére
kegyelmet gyakorolt az ellenséges király felett, nem ölte meg a családjával
együtt!
4.
A végső érv a király bukása mellett az endori
halottidézőnél tett látogatása, Sámuel megidéztetése, amivel átcsúszott a fehér
mágiából a fekete – mózesi törvény tiltotta – mágiába.
Saulnak problémái voltak az Úr megkérdezésével, például,
amikor Dávid menekülni kezd előle, és ügyesen az ország akkori fő szentélyéből
a nobi papoktól szerez szent kenyereket és Góliát ott az oltárnál tárolt
fegyverzetét, mint az ország szabadságának szimbólumát, mert nem említi, hogy
Saul halálra keresteti. Szóval a nobi papok berendelése és kihallgatása során a
harmadik súlyos vád, ami az árulásukról szól, hogy Dávidnak ’megkérdezték az
Urat’! Nem tagadják, azzal érvelnek, hogy de hát eddig is hányszor ’megkérdeztük
az Urat’ Dávidnak. Ezért aztán ki is írtja Saul mind a 86-ot akinek ’efodja’
volt. Az ’efod’ az elengedhetetlen kellék az Úr megkérdezéséhez. Egy menekül
csak meg közülük valahogy, nevezett Ebjátár, aki persze Dávidhoz menekül az
ország fő szentélyének a lerombolása után, és ő lesz Dávid főpapja, aki elvégzi
az Úr megkérdezésének szertartását a sivatagi rablóságtól a nyolcadik királyi
szék meghódításáig, mert neki van efodja.
Cádok főpap, mint a templom későbbi főpapjainak legitimációs
őse, majd később lép a képbe.
Mi maga az ’Úr megkérdezése’ szertartás?
Mózesig kell visszalapoznunk, Amikor Józsué átveszi a
katonai főparancsnokságot, azt mondja az Úr, Józsuéval nem beszélek úgy, mint
veled Mózes. Amikor ő kivezényeli a csapatokat az efodos papon keresztül kell ’megkérdezni
az Urat’, ő pedig sorsvetésen keresztül ismeri meg a válaszomat!
Nos, ez a fehér mágia!
Dávid abban volt igen jó, hogy az efodos pap sorsvetésére
bízta a nyolckirályságos birodalmának összeállását. Akkor támadott, amikor a
sorsvetés azt dobta, és nyert mindenben.
Igen, de mi volt a ritusa a sorsvetésnek? Ez volt a
legizgalmasabb esemény az ország, az országok életében, ennek biztos volt
valami liturgiája! Valami, ami feledésbe merült, mert elnyelte az idő
visszahozhatatlanul?!
Nem lehet, hogy mindig is itt volt a kezünkben?!
Nem lehet, hogy a zsoltárok ősi rétege ehhez az ’Úr
megkérdezése’ szertartáshoz csatlakozóan lett szakrális? Esetleg már az volt
Dávid előtt is?
A 13. zsoltár az Urat faggatja, négyszer – meddig még? –
aztán egyszercsak a végén felragyog a tekintete és magasztalásba kezd.
Mi lehetett a kettő között? Esetleg maga az efodos sorsvetés
és megérkezett a válasz, amire rá kell hagyatkozni, mert már győztél, mert az
Úristen eldöntött valamit (ebben volt gyenge Saul)?
Meghatározó szívdobbanások ezek, valami, amiről tudod, hogy
az Úristen eldöntötte és neked csak végig kell menned a legképtelenebb utakon
is bizalommal, mert ebből valami igen jó fog kialakulni. Dávidhoz fogható
mennyiségű katyvasz kevés ember életében adódik, valahogy mégis minden
utódjának az ő élete a próbaköve.
Engedetessék meg egy személyes história. Lecsengett és
mederbe terelődött az első spontán templomépítési és intézményalapítási hullám
a ’90-es évek végére. A Csepel sziget kimaradt a mederből. Forgolódtunk az
ébredezésért és az életben maradásért sok dologban járva. Egy vasúti átjáróban
Miskolcról jövet döccent alattam az autó és akkor pontosan tudtam mi a dolgom.
Másnap elkérem az iskoláját a Halásztelek-i polgármestertől. Úgy lett. Az első
iskola volt, ami korábban nem volt egyházi és egyházi lett. Nem mondom végig a
kapcsolódó csodákat, csak azt, hogy a képviselő testületi ülések valamelyikének
szünetében bizalmasan megkértek változtassak azon a magatartásomon, hogy amikor
a testületi tagok gyaláznak, akkor nem válaszolok hasonló hangnemben és
mosolygok, mert elviselhetetlenül irritáló számukra. Nekem tényleg nem volt más
dolgom, mint tudni, a gyalázkodásoktól függetlenül már rég eldöntött a kérdés.
Úgy is lett, az Úristen nagy nevének legyen érte dicsőség.
Aztán jöttek a mederbe terelők egyházilag és kormányilag.
Nem részletezem hosszan a ránk küldött kivégző osztagok
tevékenységét.
Csak egyetlen nüansz a mederbe terelőkről, pont azok adtak
ki kormányrendeletet annak érdekében, hogy ez soha többé ne fordulhasson elő,
akik a minap sajtótájékoztatón zengték önnön dicsőségüket, amiért 700
intézményt adtak át eddig az egyházaknak.
Hiába no, a mi Urunknak van humorérzéke, továbbá a dicsőségét
se adja másnak. (nekem se adta)
Csak halkan mondom, bár ezeknek a jó fiúknak mindenhol van
fülük, az Úrnál nincsenek véletlenek! Képzeljék, ha ezek az intézmények egyszer
a fiúk által nekik rendelt funkciótól függetlenül (értsd: kormányból
kipottyanás esetén ejtőernyős leszálló pálya), szóval, ha az Úr úgy látja jónak
és igazán megszólal bennük a – fehér mágia - a zsoltár!
Az igazán nagy mosolyogtató valóságot eredményez a ’meddig
még,’ kérdések helyébe.
Igazi magyar református szívdobbanást!
Tudják olyat, amitől teljes készültséget rendelnek el a
Kárpát-medence minden szolgálatánál és mederbe terelőjénél.
Amikor a magyar református ember zsoltárt énekel, akkor valami
módon – fehér mágiát gyakorol, ’megkérdezi az urat’, és ha valami módon elég
bátor ráhagyatkozni a válaszra, akkor az, sok országnak érinti a holnapját.
És most, hogy ezt így egybe engedi látnom a mi Urunk a nagy
egészet az elsőtől a hétszázadikig és azt, hogy a zsoltár még életre keltheti
bennük is a már-már kipusztult magyar református nép-lelket. Máris megbocsátóbb
vagyok az összes övön aluli ütésért, után-rúgásért, gyalázkodásért, amire
méltattak az elmúlt évek során a fiúk, akik szándékuk ellenére, merő
pragmatizmusból így gondolták mederben tartani az elfoglalt egyház struktúrát. Szánalmas
kísérlet, „az Isten igéjét nem lehet bilincsbe verni.”
Csak a mi Urunk tudja mikor csendül fel ezeken a helyeken és
mikor teszi szakrálissá ezeket a helyeket a zsoltár ’Istent megkérdező’ szava,
és a tőle kapott válasz.
Tudják az Úrnál nincsenek véletlenek.
csbz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése