Pages

Unalmas-izgalmas históriaelemző kérdések - 4.

Nehémiás reformációja
Unalmas-izgalmas históriaelemző kérdések a Magyarország-i bibliaolvasó kalauz heti igeszakaszai kapcsán maximum egy oldalban:  Október 4. hete Nehémiás könyve harmadik szakasz (Neh.11-13)
A könyv megértését segíti a műfajának az a megfogalmazása, hogy ez egy ’sírtekercs’, egyféle halotti beszéd legalább 100 évvel későbbről, amikor már elmondható, hogy Jeruzsálem falai és a tóra falai állják az idő próbáját. 

A mai utolsó bekezdés kerettörténete szerint -12 év után - Nehémiás visszamegy a királyhoz pohárnoknak. Majd meghatározatlan idő után szabadságra megy Jeruzsálembe, ahol is hiába testvére Hanani a főnök, rendet kell raknia ismét.

Semper reformanda, (folyamatosan reformálni) ahogy bölcs reformátor eleink szokták volt mondani, olvassák az Ezsdrási tórát és ahol ’kilógó lólábat’ találnak, azt levágják.

Kezdünk egy nagy szakrális fal avatási körmenettel, huszon-valahány évvel azután, hogy felépültek 52 nap alatt, katonai biztosítással bevezetésre kerül a szombati bolt bezárás, vissza kell menniük a szökött lévitáknak Jeruzsálembe adóhivatali munkatársnak, már megint összeházasodtak ’félneműekkel’ a népek és a „gyerekeik nem beszélik a hébert, ezért egyeseket megvertem, másokat megszaggattam”. Tóbiát, (aki gondosan - nincs is rajta a hazatértek listáján) - ki kell dobni a holmijával együtt a templom raktárjából (Word Trade Center), és újra kell szentelni azt. Ráadásul Eljásíb főpap családjába is beházasodott Tóbija. Samballat Samária helytartója szintén beházasodott a főpapi családba, ezért ki kell dobni a főpapot is. Van itt tennivaló bőven a sírtekercs leírása szerint!


Lássuk a valódi ’lólábakat’, amire a mai fejezetek csak utalnak, és a történelem se jegyez fel róluk túl sok információt, ám kicsi utánanézés esetén kibökik az ember szemét, hát nézzük:.

Lóláb:1
Jeruzsálemet a hamvaiból élesztették újjá Ezsdrás és Nehémiás, ám van még ezen kívül legalább három igen befolyásos szakrális zsidó hatalmi centrum a perzsa birodalomban, és még néhány azon kívül is lehet néhány a szétszéledt törzsek oltárai, (pl. Dán oltára?)

Az egyik a három zsidó központ közül Samballat samáriai dinasztikus helytartósága Palesztínában.. Ők építik a Garizim-Ebál templomot 65 év múlva, amit csak 250 évvel később sikerül eltakarítani Jeruzsálem útjából. Na és kinek a leszármazottjai biztosítják a templom szakrális legitimitását 250évig? Hát persze, hogy a Nehemiás kidobta Eljásíb főpapé.

A másik konkurens zsidó szakrális centrum Elephantine temploma Egyiptomban (a Doq- tévé csatorna még a valamikori létét is tagadja, nem úgy a feltárt Elephantinei levéltár négy tekercse). Elephantine Egyiptom legnagyobb templomkomplexuma, pedig ott volt egy pár gigantikus méretű belőlük. Ott volt a Nílus áradás mércéje, ez alapján jött a matek és az egész birodalomban személyre szólóan megállapították az adót. Nem utólagos adóbevallás volt, mint nálunk.

József óta úgy működött a rendszer egészen a XX. századi egyiptomi népesség robbanásig, hogy nyolc millió egyiptomi tizenhatmillió emberre termelt gabonát. Egyiptom világhatalmipozíciójának ez a háttere. Ráadásul Elephantine az Etióp-Kusita birodalom határvárosa, az etióp eredetmonda szerint ők Salamon és Sába leszármazottjai, amúgy 800 évig Közép és Dél-Afrikát magában foglaló birodalmuk az Indiaióceán Selyem útjának nyugati berakója. Ők szállítják az elefántcsontot a paloták burkolására. Nem lebecsülendő zsidó szempontból Elephantine templomának frekventáltsága, ráadásul a zsidó hagyományokon belül az Anatot-i Jeremiás prófétai hagyományt hordozza, ami Ebjátárnak Dávid egyik főpapjának a hagyománya, szemben a másik főpapjának Cádóknak a hagyományával, akitől Ezsdrás professzor eredezteti magát. (Ez nevekből kicsit tényleg sok!)

Nos, ez a templom Kre. 417-ben kiemelt Perzsa birodalmi támogatást élvez, a tekercsek szerint. 410-ben új helytartó jön, aki segít lerombolni a templomot az egyiptomiaknak!

Emlékeztetőül, a közigazgatás felett döntő befolyása van a harmadik zsidó hatalmi centrumnak a perzsa birodalom négy fővárosában, Mezopotámiában. Innen jöttek Ezsdrás és Nehémiás. Elephantine zsidó templomának újjáépítéséhez segítséget kérnek Jeruzsálemtől. Persze nincs válasz.

Segítséget kérnek Samballat unokájától, aki szintén nagybefolyású helytartó, (tehát a dinasztiát nem sikerült megfúrni három generáció óta) és ő segít az építkezés finanszírozásában! Már megint ez a fránya Samballah család kavarja itt a dolgokat. Az Elephantínei zsidó templom újra áll! 10 évig, aztán Egyiptom visszanyeri függetlenségét és a templomot végképp lerombolják, mint a megszállás rossz emlékű szimbólumát. Persze azért a Selyem út és annak tulajdonosi szerkezete az marad és a térségben marad a zsidó vallási befolyás is. Gondolj csak Fülöp és az Etióp kincstárnok találkozására, aki éppen a Ézsaiás próféta messiás ígéretét tanulmányozza valamiért.

Tény, Ezsdrás tóráját - ami nem publikus eleinte - középtávon mindenhol elfogadják a Selyem út mentén is, és az egyiptomi új zsidó központban Alexandriában, majd Palesztínában is.

Bár vélhető az úgy nevezett: ’palesztin tekercsek’ egy Samballat közeli ellen-tóra volt, aminek a legitimációját a Nehémiás kirúgta főpap biztosítja.

Lóláb 2.
Tóbiáról is szóljon egy mondat, a család 250 évvel később a Makkabeus korszakban bír igazán nagy befolyással és romjaiban is pompás kastéllyal. Előre ’pokolra küldik’, a fal szentelés két írányú körmenete pont ott ér össze a templom előtt, ahol a kamrája van (WTC).  Nehémiás kihordatja Tóbija holmiját és újra szentelteti a helyiséget. A karaktergyilkosság netovábbja.
250 évvel később a templomot kell újra szentelni a görögök Zeusz szobra miatt, akikkel Tobija koketál – ez a hanuka eredete – ezt varrják előre Tobijá nyakába, pedig a főpapi családdal van rokonságba, amelyik az ellen-templomot viszi mióta Nehémiás kidobta őket Jeruzsálemből. Tóbija miatt mindíg mindent újra kell szentelni a templom kamrát (Word Trade Center) épp úgy mint aztán magát a templomot, és még csak a hazatelepültek listáján sem szerepel - hangsúlyozza az írás.

A somogytarnócai kastélykert kiürült kápolnában a plébános ökumenikus lelkületének köszönhetően tarthattunk istentiszteleteket a reformátusoknak a nyolcvanas kilencvenes évek fordulóján. A reformátusoknak soha nem volt helyben istentiszteletük, el meg nem jártak máshova templomba csak keresztelni. Húszan lettünk vasárnaponként, ettől a katolíkusok is templomosak lettek, egyre többen jártak misére, még virágot is vittek újra. Egyszer aztán fogtuk magunkat és kalákában pénz nélkül felújítottuk a kápolnat, na jó jobbára a reformátusok. Már egy bő éve mentek a dolgok a legjobb kerékvágásban, amikor bérmálás lett a katolikusoknál, a vallási reneszánszát élő település díszbe öltözötten várta a püspököt a frissen meszelt templomnál, a lányok fehér ruhában, mindenhol virágok. A püspök elhajtatott az ünneplő sokaság mellett,a titkára szállt ki és közölte, addig nincs bérmálás amíg a reformátusokat ki nem dobják és a templomot újra nem szentelik! Na ez a karakter gyilkos újraszentelés!

Lóláb 3. 
  
Léviták visszahozása és szolgálatba állítása: Ezsdrásék előtt az első százévben a léviták a vallási élet meghatározói és nem a papok, aztán a tóra felolvasása közben előkerült a 4Mózes 16 Kórah lázadása.
A történet röviden, Kórahék kétségbe vonják Mózes és Áron vezető szerepét, az ő illatos füstjüket is szereti az Isten, Mózesék meg a pusztulásba viszik a népet. Istenítéletben aztán Kórah és társai élve mennek a holtak házába, ez mindennél durvább büntetés.

Naná, hogy lelépnek a léviták, ugyanis a zsoltárok könyvében egy külön fejezet a Nehémiás kortárs Kórah fiainak énekei, ja kérem, ha élve kerülünk a holtak házába a tóra szerint, amiért haza vezettük a népet és újjáépítettük a templomot, amíg a papok most érkezett része késett vagy 100 évet, ám mostantól az van amit ők mondanak mi meg ne ártsuk magunkat a birodalmi nagyok dolgába

A léviták visszahozása a saját mezőjükről, az jelenti egyrészt a földjeik elvételét, mert a tóra szerint a lévitáknak nem lehet földjük. Másrészt hivatalnokok, a tized beszedés feladatát rájuk osztják. Persze ez nem korlátozódik az ötvenezer hazatértre, például az Elephantinei gabona biznisz utáni járandóság is Jeruzsálemben landol, a saját templomos nyakaskodásuk múltán. Meg végig mindenhol ahova Jeruzsálem befolyása kiterjed a Selyem út mentén.

Van dolguk, az évszázadok folyamán a templom zarándok látogatottsága felmegy évi háromszor kétmillióra, lásd Lukács pünkösdi tudósításának felsorolását a templomi zarándokok származási helyéről. (WTC) Lényeg, hogy a léviták ne akarjanak a papok dolgába avatkozni, azt csinálják, amit rájuk bíztak és akkor nem kell élve menniük a holtak házába, szedjék az adót.

Ezeknek a visszamenőleges karaktergyilkosságoknak klasszikusa a Dán oltárának az esete Bírák 17-18 Mika bálványozása. Meglopja az anyját, az megátkozza a tolvajt, visszaadná a lopott ezüstöt, de átok van rajta, akkor inkább csinálnak házibálványt belőle, fognak egy szökött papot, aki véltlenül Mózes unokája, Dán törzse lenyúlja a bálványt papostul, és ebből lesz Jeruzsálem egyik konkurens temploma. Dán törzse persze ekkorra már nagy biztonsággal 400 éve Spanyol földön él egészen Kolombuszig.
Összegzés: 
A történeteket azért emeltem ide, mert Krisztus urunk színeváltozása az Dán oltáránál történik, ahol Péter sátrat építene a megjelent Mózesnek és Illésnek meg a Mesternek. Ebben a képben nincs ítélet a Mózesi Illési tradíció, vagy Dán oltára felett, sőt!
https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEi0GBe3NNR-OuU-kywLpuqPBgD8RfT7vOzP6dEkfVVTM91DKHlVHCyf8nBl7yAywTzIPDKra0BEjhLoKUK1WorVUtmiohobGh-L7U9ueUWdw0rQPXQq_ReecBXP4TvDyTMnBG_ySAGkfy4a5pQA3Uop_t2pSmpDqp42w-2Q=s0-d-e1-ft

Aztán Jákob kútjánál a szerelmesek találkozási helyén a samáriai asszonnyal való beszélgetésben a kérdés, hol kell imádni az Istent? Itt mellettünk a Garizim-Ebál nem rég lerombolt samaritánus templomában, vagy az Ezsdrási tradíció győzedelmes jeruzsálemi templomában? Jézus Urunk egyikről se mond ítéletet, hanem az élő vízről beszél, amit tőle lehet kérni, meg arról, hogy az Istent lélekben és igazságban lehet imádni és nem egy meghatározott földrajzi helyen.

A jeruzsálemi templomot meg Krisztus urunk lerombolta és három nap alatt újjá építette.

Akárhogy sűrítem az egy oldalt bőven túl léptem.
A kimaradó témák pedig izgalmasak volnának, a nyelvet nem beszélő gyerekek szüleinek a megveréséről... Milliós nagyságrendben nem tanultak meg magyarul a vegyesházassági gyerekek a Kárpátmedencében és a többi országban. Jézus urunk korára a héber holt nyelv, arámul beszélnek. Meg kell e esketni a családokat, hogy idegennel nem házasodik a gyerekük? Csak ha József, Mózes, vagy Dávid király az illető… illetve politikailag indokolt és a vallási hovatartozást nem veszélyezteti… 
Mennyi izgalmas és aktuális 'lóláb' mennyi reformálni való! Mennyi eltévedési lehetőség a reformációban, amikor a titkosszolgálati hálózat érdek érvényesülése megelőzi a Krisztus-arcúságot! Az élő víz képe a valódi oltár alól szét áradó áldás képe, ami teremti az Úrhoz reformált - megújított - újjáteremtett világot.  

csbz


Unknown

Nincsenek megjegyzések:

Instagram