Pages

Most jó vagy nem? - A mindennapos testnevelés

Elöljáróban annyit, hogy amikor abban a helyzetben voltam, hogy egy általános iskolát felállító csapatot vezettem, magam is mindennapos testnevelés, iskolaotthonos tanítási rend és iskolaköpeny mellett érveltem...



A kormány hadat üzent a székről lefolyó gyerekeknek

Cikk az origo.hu nyomán (de sok helyen téma ez így tanévkezdetkor)

Elege van a lúdtalpas, ferde gerincű, két kör futástól lihegő gyerekekből a kormánynak - és a tornatanároknak is. A jövő hétfőtől több évfolyamon bevezetik a heti öt testnevelésórát az iskolákban. Nem acélembereket nevelnek, csak meg akarják szerettetni a mozgást a gyerekekkel. Az iskolák többsége fel van készülve a nagyobb forgalomra, ahol meg kicsi a tornaterem, ott hétvégi kirándulásra viszik a gyerekeket.

Ellenőrizni fogják a mindennapos testnevelésórák megtartását a gyerekek érdekében - mondta csütörtökön Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár egy fővárosi rendezvényen. Szeptembertől az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon kötelező lesz megszervezni a mindennapos testnevelést.


Egészségnevelés szempontjából fontos és jó döntésnek tartja a heti öt testnevelés bevezetését Fenyvesi Ildikó gyógytornász, szerinte azonban korosztályonként eltérő lelkesedéssel állnak majd a dologhoz a gyerekek. Míg egy első osztályos kifejezetten igényli a folyamatos mozgást, nehezen marad huzamosabb ideig egy helyben, addig lehet, hogy egy ötödikes nyűgként fogja fel a plusztornaórákat.



"Mozgás és sport helyett betesznek egy mesét a gyereknek, így próbálják lekötni, és ez meg is látszik a testtartásukon" - mondta az [origo]-nak a szintén gyógytornászként dolgozó Fábián Hajnalka, aki kollégájához hasonlóan a gerincferdülést és a lúdtalpat emelte ki a gyerekek egészségi problémái közül. Szerinte a heti öt tornaóra nagyon jó ötlet, de vigyázni kell, hogy ne forduljon olyan irányba, ami végül elriasztja a gyerekeket a sporttól.

"Nem éltornászokat kell nevelni, általános izomerősítésre van szükség. Olyan átmozgató gyakorlatok kellenek, amelyeket a túlsúlyosabb, kicsit ügyetlenebb gyerekek is szívesen csinálnak, és nem kudarcélménnyel lépnek ki a tornateremből" - mondta. A gyerekek általános fizikai állapota nem nevezhető rózsásnak: sok a kövér gyerek, rossz a keringésük, két kört futnak, és úgy elfáradnak benne, hogy elnyúlnak a földön, utána már semmit nem tudnak csinálni.

Az [origo] által megkérdezett testnevelő tanárok is azt mondják, a mindennapos testnevelés a gyerekek javát szolgálja, de a megvalósítás szerintük nem lesz egyszerű. A felszerelések és eszközök hiányára, a túl kevés tanárra és a plusztanórák miatt felmerülő problémákra több iskolában nem látnak megoldást. Az oktatási államtitkárság ennek ellenére az [origo]-val közölte, hogy minden iskolában fel vannak készülve a megemelkedett óraszámra, van elég tanár.

Húsz-harminc éve is téma volt a mindennapos testnevelés bevezetése, de ez sok esetben csak politikai lózung volt, megfelelő alapok és feltételek nélkül - mondta az [origo]-nak egy korábban gimnáziumi testnevelő tanárként dolgozó férfi. Szerinte az egyik fő gond, hogy a tanulók ideje már így is szűkös, óraszámaikat nem lehet tovább növelni. "Minek a rovására tartják meg azt a plusz két testnevelésórát?" - kérdezte. A jelenleg nyugdíjas pedagógus szerint nem mindegy, hogy ott, ahol eddig heti két, két és fél testnevelésóra volt, most heti ötöt kell tartani. "Ehhez megfelelő szakmai felkészülés kell, meg kell tervezni az órákat, több felszerelés szükséges" - tette hozzá. Szerinte az sem tisztázott, hogy a tanárok törvényben meghatározott túlórakeretének túllépése esetén ki fogja tartani a pluszórákat. A megemelkedett óraszámról az egyik mohácsi általános iskola igazgatója azt mondta, hogy ha a pluszórák nem matekot vagy például történelmet jelentenek, hanem testnevelést, akkor az nem számít az órakeret túllépésének.

Egy fővárosi általános iskolában tanító, névtelenséget kérő férfi azt mondta, náluk az is szóba került, hogy a nem testnevelésszakos tanárokat átképzik, így esetenként ők is tarthatnak órát. "Gyorstalpaló tanfolyammal oldják meg a felmerülő emberhiányt. A tanár szerint náluk probléma lesz abból is, hogy nincs elég hely a tornaóráknak. "Nálunk például kicsi a tornaterem, és a kinti sportpályánk is műanyag borítású, így érzékeny a csapadékra. Az első őszi eső után már nem igazán lehet használni, így elég korán bekényszerülünk a gyerekekkel a tornaterembe" - mondta. A testnevelő tanári létszámmal szerinte egyelőre nem lesz gond, azonban ha kiterjesztik a felsőbb évfolyamokra is a mindennapos kötelező testnevelést, lehet, hogy bajban lesznek.

A férfi iskolájában alternatív megoldásokkal próbálják feldobni a heti öt órát: "hétvégén elvisszük kirándulni a gyerekeket, vagy szervezünk valamilyen kerékpártúrát. Van konditermünk is, amely a fiúk körében rendkívül népszerű, szeretik szépítgetni a testüket" - mondta. Ezek a külön programok szerinte alapvetően alkalmasak arra, hogy a tornatermen kívüli sportolási lehetőségekkel is megismertessék a gyerekeket. A problémát az okozhatja, ha igazolatlan óra jár a távolmaradásért. Szerinte érdekes lesz azzal szembesülni, mit szólnak a szülők, ha a tervezett hétvégi programjukat szedi ketté egy-egy iskolai bringatúra. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa az [origo]-nak azt mondta, hogy a hétvége a családoknak és a tanároknak ugyanúgy pihenőnap. A heti pihenőidő a gyerekeket éppúgy megilleti, mint a felnőtteket. A biztos szerint a hétvégére tervezett, a testnevelésórát kiváltó aktivitás felvetése komolytalan, és jogellenes is.

Háromnapos, intenzív kurzus

A kormány korábban ígéretet tett rá, hogy az Új Széchenyi-terv keretében tornatermeket épít, illetve felújít, valamint továbbképeznek testnevelő tanárokat is.

Az [origo] kérdésére az oktatási államtitkárság közölte, hogy a tornatermek építését célzó pályázatokat már kiírták, jelenleg a bírálatok zajlanak.

 Az elsősökkel foglalkozó pedagógusok egy 30 órás, háromnapos intenzív képzésen sajátíthatják el a később a testnevelésórákba is beépíthető gyakorlatokat. A kormány arra vállalt garanciát, hogy november végéig ezer pedagógust képeznek tovább, és minden iskola, ahol legalább egy tanár elvégzi a kurzust, kap egy összesen 223 darab képességfejlesztést szolgáló eszközt tartalmazó csomagot.


Unknown

3 megjegyzés:

halasz b írta...

Hát igen, a korábbi közösségépítő és mozgásra nevelő kisdobos, úttörő és KISZ mozgalmakat gyorsan megszüntették, de elfelejtették másokkal pótolni. A politikai akarat és pénz hiányzott ahhoz, hogy a még korábbi hasonló feladatokat betöltő cserkész és levente mozgalmakat felélesszék.

lellemese ... írta...

Kis adalék: a háromnapos, intenzív kurzus alatt nyilván elsajátítható, amit a NAT tartalmaz a testnevelés tantárgyról:

http://www.kormany.hu/download/c/c3/90000/MK_12_066_NAT.pdf
M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2012. évi 66. szám
II.3.10. TESTNEVELÉS ÉS SPORT
10832 - 10840 oldalak.

Ikon ♥ . írta...

Egyre biztosan jó a mindennapos testnevelés. Figyelemelterelésre. Még mindig nem tudni, hogy a tanévet most kezdő iskolák a félévi bizonyítvány kiállításakor állami vagy önkormányzati működtetésűek lesznek-e. Agyrém, dilettantizmus és szánalmas erőlködés keveréke az, ami ma az oktatás területén zajlik. Akik tavaly október óta az alapait sem tudták kidolgozni annak, hogy hogyan alakuljon ez a tanév, azok most 1-2 hónap alatt sem fognak semmit sem rendesen megcsinálni. Ezeknél még a szerencsétlen Hiller-Magyar Bálint duó is jobb volt.

Amúgy, a mindennapos tesi szerintem jó.

Instagram